Klaar met verleiding Je pakt je mobiele telefoon en ziet op je beginscherm een advertentie van jouw favoriete kledingwinkel. Voor je het weet scroll je langs afbeeldingen van nieuwe broeken, truien, blouses en schoenen. Je was van plan om een bericht te sturen naar een vriendin of een collega en nu word je bedolven onder verleidingen. Voor je het weet sleep je een nieuwe broek naar je winkelwagentje. Ken je het? Wil je er van af? Lees dan verder en maak kennis met Persoon in je kast. Bekijk ook het filmpje. Keuzes en nieuwe combinaties In september 2020 kreeg ik bezoek van Christine Persoon van ‘Persoon in je kast’. Ik wilde van twee kasten naar één in verband met een interne verhuizing. We bekeken mijn kledingstukken een voor een. We maakten keuzes: wat blijft en wat niet. Wat weg kon belandde in verhuisdozen, de overgebleven kleding trok ik aan. Christine liet me vervolgens talloze verrassende nieuwe combinaties zien. Voor het eerst bekeek ik de inhoud van mijn kast tot in detail. Ik zag 20 broeken of meer waarvan ik de meeste nooit aantrok. Truien die ik niet droeg. Prachtig gekleurde blouses die ik gewoon liet hangen. Er was te veel en het hing chaotisch door elkaar. Ik dacht niet na over mijn kleding. Het was er. Ik deed er nauwelijks iets mee. En regelmatig kocht ik iets nieuws. Blij met mijn nieuwe kast Nu is het januari 2021 en nog elke dag ben ik blij als ik mijn nieuwe kast open doe. Van de twee kasten is er eentje over. De jurken hangen bij de jurken, blouses bij blouses, broeken liggen geselecteerd op de onderste plank, de wollen truien en vesten op de bovenste. Ik geniet van de serene aanblik van mijn kast en bovenal geniet ik van de kleuren. Het overall gevoel: er is minder en tegelijkertijd heb ik meer keuze. Zoveel keuze dat ik nog jaren vooruit kan. Twee belangrijke vragen In real live en online, bijna overal ligt de verleiding op de loer. Op Instagram en Facebook zien we leuke advertenties voorbij komen. Hmmmm zo fijn, alles onder handbereik. Ik kocht mijn kleding niet gericht, had geen strategie als het ging om aankoop van kleding. Shoppen was leuk, ook al ging het soms gepaard met een gevoel van gêne. Op deze manier kleding kopen is kostbaar en tamelijk zinloos. Ik had de onderliggende mechanismen niet door. Mijn valkuilen. Ik klik nog regelmatig op een advertentie en vind het nog steeds leuk om te kijken. Dan hoor ik de stem van Christine die de verleidingen langs de lat van het nieuwe plan te legt, met twee belangrijke vragen. Heb ik het nodig? Wat voegt dit kledingstuk toe? In mijn geval weet ik bijvoorbeeld dat ik een hele tijd geen broeken hoef te kopen. Ik glimlach naar de broeken die ik anders in mijn winkelmandje zou hebben gelegd. Elke dag een nieuwe outfit Elke ochtend na het douchen kijk ik naar mijn kleding en bedenk welke combinatie past bij mijn stemming, bij het weer, bij wat ik ga doen. Ik heb de meeste combinaties die Christine voorstelde nog in mijn hoofd maar ze inspireerde me ook om te blijven experimenteren. Om creatief te zijn. Sinds Christine me bewust maakte van mijn valkuilen geef ik nog maar weinig geld uit aan kleding. Als ik het uitgeef is het bewust. Het plezier van een bewuste aankoop duurt vaak langer dan het plezier van een impulsaankoop. Het geld voor een bezoek van Persoon in je kast spaar je zo in no time uit door minder en veel gerichter kleding te kopen. Dat is ook goed voor het milieu. Een bezoek van Persoon in je kast is een groot cadeau.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
January 2022
Categorieën |