Filmmaken is raken en geraakt worden
Filmen begint met observeren en onderzoeken en gaat vooral over mensen. Mensen zijn fascinerend. Wat ze doen en hoe, wat ze willen en waarom. Hoe ze denken en handelen. Hoe ze omgaan met zichzelf en met anderen. Hoe ze omgaan met verlangens of tegenslagen, met de bijbehorende emoties. Dat zien en vervolgens zichtbaar en voelbaar maken: vertalen naar beeld. Ik nader mijn onderwerp zo dicht mogelijk. Ik wil naar binnen kijken. Aanraken.
Het begon rond mijn dertiende jaar met het maken van hoorspelen en interviews, op een cassetterecorder met van die cassettebandjes die je heen en weer kon spoelen. Niet lang daarna ontdekte ik de boekenkast van mijn ouders, fotografie, theater en beeldende kunst en ging ik reizen; de wereld ging open. Alles kwam samen toen ik naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) ging om het vak van filmmaker te leren. Tijdens deze opleiding werkte ik voor de lokale televisie in Utrecht. Ik maakte items voor het nieuws en voor een jongerenprogramma. Na mijn afstuderen werkte ik in Berlijn als productie- en opnameleider voor een politiek programma bij de Ostdeutsche Rundfunk Brandenburg en als regie- en productieassistent voor een animatiefilm bij CineVox Filmproduction in Babelsberg. Terug in Amsterdam ben ik films gaan maken voor de Gemeente Amsterdam. Dat doe ik nog steeds. Daarnaast heb ik mijn eigen bedrijf. Die twee samen vullen elkaar aan. Ik heb inmiddels talloze producties op mijn naam staan. |
Fotografie: Hans Jeths
Evelien Veenhuizen (Hengelo, 2 maart 1964) is filmmaker, producent en adviseur film & contentstrategie. In 1993 studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, studierichting Audiovisuele Media. Sinds 1998 werkt ze drie dagen per week als filmmaker/ filmspecialist bij de gemeente Amsterdam. Tot 2015 bij het Projectmanagement Bureau, daarna voor het Communicatiebureau. In 2010 startte ze haar eigen filmproductiebedrijf: Itsmooving Media Productions. Onder deze vlag maakt en produceert ze werk in eigen stijl. Evelien werkt meestal als ‘camjo’ (camerajournalist). Ze neemt alle facetten van het productieproces voor haar rekening: research, concept/ scenario, productie, beeld, geluid, interview, regie, montage en distributie. Grote producties produceert ze in samenwerking met kleine filmcrews of in co-regie met andere filmmakers. |