Zorgen over online polarisatie, desinformatie en haatspraak? Niet alleen taal maar ook beeld (foto’s, tekeningen en filmpjes) kan haatdragende boodschappen bevatten. Vaak vraag ik me af wat de beste manier is om hier op te reageren.
Om meer te weten te komen volgde ik op 27 en 28 mei een hackaton rond toxische polarisatie, desinformatie en haatspraak bij het Hannah Arendt Instituut in Mechelen. Centrale vraag: hoe creëren we een online leefomgeving waarin burgers zich veilig voelen, waar betrouwbare informatie wordt gedeeld en waar respectvolle discussies worden aangemoedigd? Het waren twee dagen vol goede en erg inspirerende gesprekken met communicatiecollega’s van diverse lokale overheden. Gesprekken die werden aangevuld met relevante informatie uit wetenschappelijk onderzoek en door aanwezige experts uit diverse vakgebieden. Samen verkenden we concrete mogelijkheden om actief te reageren op negatieve online tendensen. Veel zorg maar ook hoop. Samen in gesprek gaan over concrete oplossingen is een belangrijke eerste stap. Van elkaar leren, praktijk en wetenschappelijke kennis samenvoegen en omsmeden tot nieuwe strategieën. Hoe kan ik als filmmaker bij de gemeente Amsterdam bijdragen? De komende tijd werk ik aan een training over de kracht van beeld. Ondermeer over de vraag: hoe kan beeld bijdragen aan ombuigen van online haat en desinformatie? Dank Hannah Arendt Instituut en alle deelnemers en experts voor deze inspirerende reis. In een volgend bericht schrijf ik over de geleerde lessen. Enkele van de (vele) hulpbronnen tijdens de hackaton en een Amsterdams initiatief voor klassen in basis- en voortgezet onderwijs: Achtergrond hackaton https://arendt-academy.be/hackathon/ Rapport Vlaams Vredesinstituut https://lnkd.in/eKxfbNNE Toolkit for teachers - Europese Commissie https://lnkd.in/esQCXCjV Stichting Saïd&Lody https://saidenlody.nl/
0 Comments
|